#day1inHK (WINTER TRIP)

DAY 1
KL - HK
21 Dis 2014 (AHAD)

we are on tour!!
Fauzi's clan menutup tirai tahun 2014 dengan percutian ke Hong Kong selama 8 hari. Hamek kau sakan bercuti ke luar negara!!. Bermula dari 21 - 28 Disember 2014. Kebetulan Hong Kong sedang dilanda musim sejuk, maka fefeeling winter la kami 3 beranak walaupun salji memang takkan turun kat sana. Ikutkan perancangan asal, encik hubby nak ke New Zealand ataupun Korea tapi setelah kami berdua buat perbincangan round table...Hong Kong adalah destinasi bajet pilihan terakhir kami sebab kat sana ada taman tema yang menjadi wishlist dahku sejak dari kecik lagi. Yeayyyyy Disneyland!!!! Perancangan teliti telah kami buat sejak dari awal lagi. Encik hubby gigih study blog kengkawan yang pernah ke Hong Kong mencari info tentang tempat-tempat menarik yang boleh kami lawati sepanjang berada di sana. Dahku pulak gigih study dan kaji cuaca kat sana sebab nak buat persiapan pakaian yang sesuai untuk di bawa. Biasalah sejak jadi wife dan mak-mak ni...memang tugas hakiki saya untuk menyiapkan pakaian suami dan anak masuk ke dalam luggage. Hampir sebulan lebih kami dah plan trip ni...jadi persiapan memanglah tip top. Trip kali ini juga sangat mencabar sebab kami ke sana as a backpackers!!. Tak menggunakan agen atau muslim tour trip kerana melalui pembacaan kami di blog...Hong Kong tak sesusah mana sebab masyarakat di sana ada yang fasih berbahasa Inggeris dan pengangkutan awam mereka juga sangat baik. Yang menjadi cabaran apabila bercuti ke luar negara as backpackers adalah apabila kita membawa anak kecil. Walaupun Farzana baru menginjak usia 7 tahun...tapi kami harus mengambilkira kemampuan dia untuk bergerak pantas seperti kami. Ada juga terfikir nak bawa lite stroller (juz in case) tapi masalah bebudak ni...kalau ada mendealah tu depan mata, kompom dia mintak nak guna. Takpe...bagi dia berjalan sampai lebam dulu, nanti kat Shenzen je beli stroller sebab kat sana harga barang semuanya murah. Bak kata encik asben...biar dia belajar jadi budak tahan lasak...takmoh lembik-lembik. Ngehahaha!!

Kami ke Hong Kong dengan menaiki penerbangan Air Asia. Harga tiket pun jauh lebih murah jika dibandingkan dengan MAS. Disebabkan jadual penerbangan ke Hong Kong pada jam 830 pagi (21.12.2014) makanya terpaksa mintak tolong Azian & Mus untuk hantar kami ke Terminal 2 KLIA. Baru perasan...rupanya ini merupakan pengalaman pertama buat saya, suami dan Farzana menjejakkan kaki ke KLIA terminal 2...pengalaman pertama kami juga dapat menaiki kapalterbang bersama-sama. Seronoknya susah nak cerita. Hehehe. Secara peribadi, saya merasakan KLIA Terminal 2 jauh lebih baik berbanding LCCT. Walaupun penuh sesak dengan orang ramai tapi kelengkapan yang disediakan amat baik. Alhamdulillah...walaupun flight kami agak delay tapi penerbangan kami berjalan dengan lancar. Cuaca pun sangat cantik. Tak sampai setengah jam flight take-off...hubby dan Farzana terus terlelap. Kesiannya...mengantuk sangat la tu sebab kena bangun seawal jam 5 pagi.

Babah saja pilih seat dekat sayap untuk kami
muka mengantuk sesangat nih
Lebih kurang jam 1230 tgh...kami selamat sampai ke bumi Hong Kong. Alhamdulillah. Angin sejuk terus menyapa kami. Simpan dulu seronok tu sebab kami terpaksa memikirkan camana cara nak tuju ke hotel yang terletak di Tsim Sha Tsui. Perkara pertama yang kami buat sebaik sahaja setel luggage adalah membeli kad Octopus. Kad ini sangat berguna untuk kegunaan pengangkutan awam sepanjang kami berada di Hong Kong. Lepak dulu di terminal sambil study peta sampai juling bijik mata. Hahaha. Nampak sangat macam traveller!!

Alhamdulillah safely arrived
Octopus Card. Takde ni tak berjalan woo!!
backpackers kental namanya!!

Perjalanan kami menjadi lebih mudah dengan adanya kad Octopus dan menggunakan train MTR subway. MTR Subway di Hong Kong sangat efisyen jika nak dibandingkan dengan Malaysia. Jumlah coach yang banyak merupakan satu kelebihan kerana penumpang tidak perlu membuang masa menunggu terlalu lama untuk setiap trip coach. Di Malaysia, kita perlu menunggu hampir setengah jam untuk setiap trip. Belum masuk lagi isu penumpang yang tak suka beratur dan berebut2 nak masuk ke dalam coach. Kalau tak bergaduh memang tak sah!!. Huh itu antara pengalaman ngeri yang pernah saya lalui setiap kali menggunakan kemudahan komuter di Malaysia. Walaupun masyarakat urban di Hong Kong tak berapa nak mesra alam (sombong) tapi tahap sivik mereka sangat tinggi. Jauh beza kalau nak dibanding dengan kita. Antara yang sempat saya perhatikan...tiada penumpang yang berani nak makan dan minum di dalam MTR, masyarakatnya tidak meludah sesuka hati, sampah sarap juga tidak dibuang merata tempat dan mereka sangat mematuhi lampu isyarat (baik pengguna kenderaan mahupun pejalan kaki). Malu wehhh!!. Malu nak mengaku dok kat bandar tapi minda kelas ke 3!! Sepanjang perjalanan menaiki MTR...Farzana nampaknya paling ceria dan seronok. Baru sedar yang dia dah semakin besar...semakin memahami dan semakin pandai menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling dia. Good for her!!

happy kiddo
Orang kata malu bertanya sesat jalan. Mujor kami ni jenis yang tak segan silu nak bertanya arah. Akhirnya sampai jugak ke destinasi yang dicari iaitu Nathan Road yang terletak berhampiran dengan Tsim Sha Tsui Station. Tuu dia!!. Toleh kanan...toleh kiri. Pasaipa ghamei sangat muka Abangla, Mat Pakistan dengan Pak Hitam nih. Rupanya memang kawasan ni macam Little India. Kiri kanan tak putus2 derang approach kita untuk menawarkan hotel bajet dan kedai muslim kepada traveller seperti kami nih. Harus dahku buat muka seketat mungkin sambil mulut cakap No...No...No!! Akhirnya ketemu juga hotel bajet yang telah kami book. Wargghhhh sempitnya bak kata Farzana. Dah nama pun backpackers...asal boleh je bilik tu untuk tido dan mandi. Yang penting...kat bawah hotel tu senang nak cari makanan halal. Lepak2 dulu hilangkan penat kaki sambil alas perut dengan roti Gardenia. Malam dah plan nak jenjalan sekitar kawasan Tsim Sha Tsui dan cari makanan. Lapor weh!!

Jalan2 sedot angin sejok sampai menggigil

having dinner @ AL-Maidah
Sejok2 pekena kopi panas memang thorbaekkk!!

Popular posts from this blog