Confinement Nanny

tempoh tahanan
Mengharungi tempoh berpantang selama 2 minggu adalah merupakan satu pengalaman baru buat saya kerana setiap detik memerlukan diri saya untuk belajar lebih bersabar dan juga rajin. Memahami keperluan berpantang sangat penting bagi saya yang mengalami keguguran dan peraturannya lebih ketat berbanding dengan kelahiran secara normal...saya relakan diri dengan harapan berpantang secara alami dapat melindungi dan memulihkan diri saya secara fizikal dan juga emosi. Pengorbanan suami yang sanggup bersusah payah untuk keselesaan saya juga secara tidak langsung mendorong saya untuk lebih menghargai perhubungan antara suami dan isteri. Terima kasih Ya Rahman. Selain daripada menjaga pemakanan dan mendapat rehat yang secukupnya, antara perkara lain yang perlu saya amalkan adalah pemakaian stokin untuk mengelakkan angin masuk ke dalam tubuh badan. Melucukan apabila saya agak terkial-kial apabila perlu memakai kain sarung untuk tempoh awal berpantang bagi memudahkan proses urutan dilakukan. Kelam kabut jugak suami saya menyelongkar kotak-kotak baju lama kerana saya langsung tidak mempunyai stok simpanan kain sarung. (Masa ini la nak rasa menyesal sebab tak pernah belajar pakai kain sarung walaupun dah berbakul-bakul Mak Ani bising suruh pakai). Proses pemulihan saya bermula dengan rawatan urutan oleh 'Confinement Nanny' yang telah saya upah selama tiga hari berturut-turut. Tujuan utama urutan dilakukan adalah bagi mengembalikan kesegaran dengan membetulkan urat-urat yang tegang, melancarkan peredaran darah serta membuang darah nifas, memberi rasa ringan kepada tubuh badan dengan membuang angin yang telah lama terkumpul serta merawat rengat iaitu sakit dan bengkak pada bahagian ari-ari akibat keguguran. Alhamdulillah ternyata tangan Kak Ros agak serasi dengan saya. Bengkak akibat keguguran terus surut dan sakit pada bahagian perut semakin berkurangan usai Kak ros selesai 'memproses' saya. Fuhh!!. Seram sejuk tangan dan kaki saya seperti baru keluar dari peti ais sepanjang proses urutan berlangsung. (Inilah akibatnya kalau selama ini main bedal je kalau bab makan dan suka mandi malam!!). Selesai mengurut, proses seterusnya adalah bertungku. Tujuan utama amalan bertungku dilakukan adalah untuk melancarkan darah nifas yang keluar dari tubuh. Alhamdulillah. Terasa badan saya semakin ringan dan sakit semakin berkurangan. Selain daripada itu, banyak juga nasihat dan petua yang Kak Ros berikan kepada saya sepanjang proses urutan berlangsung. Malah kini saya berazam untuk menjaga kesihatan diri dengan mengelak pengambilan makanan yang bersifat sejuk. Menurut Kak Ros...makanan yang bersifat sejuk (contohnya seperti tembikai dan nangka muda) akan menyebabkan darah ibu senang menjadi sejuk. Sekaligus akan menyebabkan tumbesaran bayi terencat. Kak Ros juga sempat memberikan sedikit petua kepada saya dan suami sekiranya kami berhajat untuk mendapatkan anak lelaki. (Hmm...saya tak kisah tapi suami ada menyuarakan hasrat hati. Teringin nak anak lelaki katanya. Baru boleh train kasi lasak!!). Insyaallah dengan usaha dan doa semoga hajat suami akan diperkenankan oleh Allah SWT. Akhir sekali, bagi melengkapi sessi berpantang secara alami...saya diwajibkan untuk mengamalkan mandi air rebusan daun pada setiap pagi dengan tujuan untuk memberikan kesegaran, mencantikkan kulit dan memperbaharui semangat. Antara beberapa daun yang digunakan adalah daun serai wangi, daun pandan, daun lengkuas, daun sirih, pucuk mengkudu dan juga daun kunyit. Selama tempoh berpantang, sudah menjadi rutin harian saya setiap pagi untuk mandi air rebusan daun dan saya tidak dibenarkan untuk mandi pada waktu malam bagi mengelakkan masalah lain timbul. (OMG!!. Saya paling takut dengan penyakit meroyan!!). Kalau sebelum ini saya merupakan spesis manusia yang paling takut hendak menelan ubat, sekarang saya sangat berbangga dengan diri sendiri sebab pil jamu Nona Roguy dan segala macam supplement sudah menjadi makanan ruji bagi saya. Huhuhu. Alhamdulillah saya dapat melakukan ke semua pantang larang sepanjang tempoh berpantang dengan jayanya. Hehehe. Amin...


senyum walau hakikatnya...:(
rujukan

...my soul
...my life
p/s: Terima kasih buat Abang kerana sanggup bersusah payah menjaga saya selama dalam tempoh berpantang. Sanggup berulang-alik dari pejabat ke rumah semata-mata ingin menyediakan makanan tengahari untuk saya. Sanggup mengambil-alih tugas saya mengemas rumah supaya saya terus berada dalam keadaan selesa sepanjang masa. Sayu rasa hati ini tiap kali saya tatap wajah Abang bila tidur. Terima kasih Ya Allah. Saya sangat bersyukur...


Comments

  1. kite lak yg menitik air mata..moga ujian ini mengajar kite sesuatu yg sgt bemakna..moga kaka n suami terus tabah n moga ade rezki yg lbh baik dtg..amin.

    ReplyDelete
  2. Thanks ila. InsyaAllah...kami takkan putus usaha dan akan terus berdoa kepada Allah SWT. Doakan yang baik2 utk kami ye:)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Embrio Transfer (ET)

Ovum Pick Up (OPU)

My Journey to Baby Dust