1943.1km Roadtrip to Krabi (Part I)


DAY 1 
12 Sept 2014 (Jumaat)
Shah Alam - Perlis
Alhamdulillah.
Angan-angan nak berkonvoi sesama geng XKresma akhirnya tercapai. Bermula dengan cakap-cakap kosong...akhirnya impian menjadi kenyataan. 8 buah keluarga XKresma bersetuju untuk mengikuti ekspedisi ke Krabi, Thailand. Kereta kami bernombor 05. Seperti diduga...dengan bebudak Kresma ni jangan plan macam-macam. Kalau plan je mesti menjadi. Kami memulakan perjalanan agak lewat petang. Nak setelkan kerje lagi...nak siapkan barang-barang lagi...nak hantar kucing boarding lagi...memang masa agak terhad dan terkejar-kejar. Apapun jam 4.30 petang...tayar 4X4 Frontier kami dah bergerak. Seronoknya!!. Kami dan keluarga Asim bergerak sama-sama. Checkpoint pertama...di Kampong Jejawi, Perlis. Sebelum tu sempat singgah makan malam mee udang femes di Sg. Dua. Memang terbaiklah mee udang depa nih. Saya yang bukan penggemar mee rebus pun rasa macam nak tambah lagi semangkuk. Mee banyak...udang laut pulak besar gedabak. Perggh!!. Kami 4 keluarga (Pojie, Asim, Tok Gajah & Man) terpaksa bermalam di rumah Mak Teh Asim sementara nak menunggu subuh. Jam kul 4.30 pagi tapi mata anak-anak masih membuntang. Nak marah dah tak larat. Lantak mike la ye!!

DAY 2
13 Sept 2014 (Sabtu)
Perlis - Krabi, Thailand

Plan asalnya...subuh dah kena ada kat border Bukit Kayu Hitam untuk mengelak kesesakan. Tapi udah namanya konvoi, satu keluarga lambat tiba maka yang lain pun terpaksalah menunggu. Ubah plan. Kami terus shoot ke Padang Besar dengan harapan dapat ke seberang tanpa perlu bersesak di border Kastam. Rupanya kat Padang Besar pun sama. Kastam Thailand sangatlah tidak efisyen. Sangat berbeza dengan Singapore waima ko boleh masuk dengan senang hati tanpa perlu keluar dari kereta dan semua urusan sangat mudah. Bayangkan kami yang seramai 8 keluarga terpaksa membuang masa hampir 2 jam semata-mata hendak dapat cop pelepasan masuk ke Thailand. Nak berbaris pun tak tahu mana hala. Semua orang suka hati nak potong line!!. Kesian kat anak-anak kecik, ibu mengandung mahupun orang tua yang terpaksa berdiri lama. Kastam thailand memang OUT!! Mujor ada orang dalam...dapatlah kami percepatkan urusan. 
Bila dah setel semuanya...kami terus berkejar untuk makan tengahari. Kesian kat anak-anak yang dah mula lapar. Singgah di sebuah restoran muslim yang menjual makanan lauk hidang. Seronok betul gamaknya dapat tourist macam kami...tak agak-agaklah diorang ni ketok duit kami. Nasib badan!! Berkonvoi bawak isteri masing-masing jawabnya memang kena layan segala kehendak merekalah!!. Nampak peniaga tepi jalan jual nenas...terpaksa berhenti sebab isteri nak borong nenas. Saya bukan penggemar nenas tapi sibuk nak join jugak sebab seronok dapat bercakap dengan orang Thailand. Sawadekha!!. Perjalanan jauh lagi tapi driver kental Kresma tetap gigih memandu menuju ke Krabi melalui PATTA SIM ROAD (highway). Sempat jugaklah diri ini merasa drive di negara Gajah Putih nih sepanjang menghala ke Phattalung menuju ke Krabi. Mujor jugak ada walkie-talkie yang disediakan untuk ke semua 7 buah kenderaan konvoi, jadi takdelah kereta yang ketinggalan. Boys will always be boys. Walkie-talkie tu untuk kegunaan sepanjang pemanduan bukannya barang mainan. Sampai habis bateri bapak-bapak budak nih buat main. Membahan sesama sendiri sepanjang perjalanan. Bateri walkie-talkie dah habis...pekan Krabi tak khatam jalan pulak tu. Pastu mula la masing-masing menggelabah. Adoiii asben-asben kesayangan isteri nih!!. Alhamdulillah, setelah puas mengharung jalanraya, akhirnya kami selamat sampai. Kami menginap di Hotel Pavilion Queen's Bay Krabi yang mengadap Ao Nang Beach, Krabi. 4 star hotel. Bilik besar dan selesa. Harga yang ditawarkan sangat berpatutan iaitu RM135++ exclude BF. Swimming pool 3 tingkat baq hang!!. Anak-anak dah menggelupor nak mandi kolam. No...No...No...dah malam so esok je mandi anak-anak sekelian!! Malam ni kita dinner dulu. Saya dan asben as Menteri Kewangan ditugaskan menjaga kebajikan makan dan minum ahli rombongan. Collectian sebanyak RM200 per family diurus-belanja untuk makan pagi, tengahari dan malam sepanjang berada di Thailand. Makanan di Thailand sangat heaven buat penggemar makan seperti saya. Tak susah pun nak mencari makanan halal di Krabi kerana kebanyakkan masyarakatnya beragama islam. Paling best...Sticky Rice Mango. Perghhh!! Rasanya tak sama dengan rasa yang ada di Malaysia. 
Secara peribadi, berdasarkan pemerhatian saya, Malaysia dan Thailand tak banyak bezanya. Sangkaan saya bahawa kita lebih serumpun dengan Indonesia adalah salah sama sekali. Ye persamaan kita dengan Indonesia hanyalah dari segi bahasa tapi bukan dari segi gaya hidup. Berada di Thailand terasa seperti berada di bumi Kota Bharu, Kelantan. Baik dari segi landskap mukabumi, design rumah, susun atur insfrastruktur mahupun jenis makanan. Cuma satu perkara saja yang sentiasa mengganggu mata sepanjang saya berada di Thailand. Tak paham kenapa teruk sangat cable tiang letrik derang nih. Berselerat wayar sana sini. Memang sakit mata memandang!!. Apapun Krabi...mung tunggu kami datang!!


Geng Bapak Kental!!


Comments

Popular posts from this blog

Embrio Transfer (ET)

Ovum Pick Up (OPU)

My Journey to Baby Dust