HERO HATI KAMI SELAMANYA

Babah

"Zana sayang babah tak?"
Soalan yang sering saya tanya kepada anak dara kecik kami...Nur Farzana.
"Zana sayangggg babah"
Jawab si kecik tuh dengan sepenuh perasaan. Jawapan yang sangat polos dan naif.
"Zana kena sayang babah tau sebab Zana cuma ada sorang je babah atas dunia ni. Takde dua...takde tiga. Satu je sampai bila-bila". 
Anak dara tu cuma mengangguk je tanda faham.
"Zana tau tak babah sayang sangat kat Zana dan ibu. Sian babah penat kerja siang malam cari duit untuk kita. Babah tu sanggup buat apa saja untuk kita asalkan Zana dengan ibu tak susah. Zana kena dengar cakap babah tau. Jangan sesekali lawan cakap babah. Sian babah nanti...". Sebaik mungkin saya cuba menyusun ayat menggunakan perkataan yang senang untuk difahami oleh anak kecil berusia hampir 5 tahun. Selalunya Farzana akan mengangguk tanda dia faham. Okeh next question!!
"Babah hensem tak!!"
Saya suka betul tanya soalan cepuput cenggini kat Farzana. Sengaja nak menguji tahap kepekaan dia.
"Hennnsemmmm la ibu...."
Kebiasaannya jawapan Farzana ni akan diikuti dengan lirik mata nakal dia. Siap main siku-siku lengan saya lagi. Hoh!!. Mak Jemah sangat si Farzana nih. Saya pulak cuma mampu tergelak aje.
"Ye ke. Hidung kembang pun hensem ek".
Sengaja saya sakat dia. Masa ni Farzana akan buat muka confius. Hihihi.
"Ye la. Ye la. Memang hensem punnn. Kalau tak hensem takkan la ibu kawen ngan babah!!"
Masa ni kami berdua akan gelak mengilai sama-sama. Hehehe. Gegurlz Talk sangatkan...




Nur Farzana masih lagi kecil dan pemahamannya terhadap apa yang cuba saya sampaikan mungkin  masih lagi terhad tetapi melalui pemerhatian saya...daya ingatan dan pemerhatiannya sangat tajam. Apa saja pesanan atau nasihat yang cuba kita sampaikan akan dituruti dengan baik. Alhamdulillah. Memang betul cakap hubby saya selama ini. Elakkan anak-anak memakan bahagian organ dalaman (ayam/lembu), ikan bilis yang hendak dimakan hendaklah dibersihkan kepalanya terlebih dahulu, sentiasa memastikan makanan yang hendak dimakan mempunyai logo halal yang disahkan oleh JAKIM dan yang paling penting pastikan makanan yang diberikan adalah dari hasil titik peluh kita yang halal. InsyaAllah hasilnya kita akan memperolehi anak-anak yang cerah mata hatinya. Secara peribadi, saya merasakan dalam hal mendidik anak, hubby saya lebih banyak membentuk peribadi Farzana berbanding saya, walaupun secara lahiriah, Farzana ternyata lebih rapat dengan saya. Realitinya, apabila berada di rumah pun, tugasan seperti memandikan anak, menidurkan anak dan membuat susu akan dibuat oleh suami saya. Bak kata Farzana...ibu buat susu tak best!!. (Hahaha. Takpe la...ibu tak kecik hati pong!!). Babah diwajibkan memandikan Farzana kerana kebiasaannya pada waktu pagi saya sibuk nak menguruskan umah. Mana nak kemas katil lagi...nak vakum satu umah lagi...nak mop rumah pulak...nak buatkan breakfast lagi...nak melayan kucing-kucing yang kelaparan lagi...pastu tak lama lepas tu nak masak untuk makanan tengahari lagi. Ohhai...saya cuma ada 2 pasang kaki dan tangan saja ye. Kelebihan saya adalah kerana mempunyai mulut yang boleh mengarah itu dan ini sambil saya menyiapkan segala kerja rumah (dah biasa buat kerja mengarah dan diarah kat opis). Sebagai seorang babah, suami saya akan memastikan Farzana akan sentiasa gembira apabila bersama dengan kami. Hubby berpendapat anak-anak ini jika banyak diberikan perhatian dan curahan kasih sayang, dia akan lebih yakin dengan dirinya sendiri. Sebab itu, hubby akan sentiasa merancang aktiviti keluarga yang boleh kami lakukan bersama setiap kali hujung minggu tiba supaya Farzana merasakan dirinya sentiasa dihargai. Seboleh mungkin hubby akan menuruti kehendak Farzana walaupun kekadang saya sebagai ibu tidak berapa setuju dengan tindakan suami. Anak kecil ni kekadang jika terlalu diturutkan kehendak  mereka...lama-lama boleh spoil jadinya. Kebiasaannya saya cuma menjadi pemerhati bebas je dulu. Bila nampak babah dan anak semacam dah lupa daratan sikit...masa tu la saya akan bertukar dari Fairy God Mother kepada Shrek!!. Hahaha. Dah kena sepatah dua puluh kata dari ibu...baru babah dan anak kecut perut. Kihkihkih. Antara lain, suami saya juga sering mengingatkan diri saya agar jangan memungkiri janji sekiranya kita sudah berjanji sesuatu dengan anak. Seperti yang kita dan sedia maklum, anak-anak sememangnya amat prihatin terhadap apa yang kita perkatakan pada mereka terutamanya janji yang kita taburkan. Selagi belum kita tunaikan...selagi itu janji akan dituntut. Waima perkara-perkara yang mungkin bagi kita nampak remeh (contohnya seperti berjanji nak bawak Farzana makan aiskrim di Baskin Robin) pun hendaklah dipenuhi. Menurut hubby, perbuatan memungkiri janji hanya akan menyebabkan anak hilang kepercayaan dan juga keyakinan kepada kedua ibu dan bapanya pada masa akan datang. Oleh sebab itu, sekiranya hubby tidak dapat memenuhi janjinya pada Farzana, suami akan menerangkan kepada Farzana kenapa janjinya tidak dapat ditunaikan dan kebiasaannya hubby akan cuba memenuhinya dilain masa. (Fuhh...nasib baik Farzana jenis yang senang mendengar kata. Hihihi). Apapun suami saya merupakan seorang yang sangat berlemah-lembut terhadap anaknya. Jarang sekali saya lihat suami memarahi Farzana kecuali PERLU!. Belum pernah sekalipun saya melihat suami memukul Farzana sekiranya anak dara kami tu ada berbuat salah. Kebiasaannya, hubby saya lebih suka mengambil pendekatan menasihati anak dengan kata-kata yang baik. Selalunya apabila dinasihati, Farzana pasti akan mengalirkan airmata. (Tersentuh hati la tuu...). Usai dinasihati oleh babah, menjadi kewajipan Farzana untuk meminta maaf kepada babah dan ibu serta berjanji untuk tidak mengulangi kesalahan yang sama dikemudian hari. Pepatah ada mengatakan, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Sebab itu saya amat bersetuju dengan cara didikan suami kerana secara tidak langsung,  kita bukan hanya mendidik anak agar menjadi seorang yang bertanggungjawab malah turut mendidik anak agar menjadi seorang yang merendah diri dan tidak takut untuk mengakui kesalahan sendiri. 

Persepsi saya mengenai betapa hebatnya peranan seorang bapa dalam mencorak hidup anak tidak pernah berubah. Saya membesar di hadapan seorang yang bergelar ayah yang banyak membentuk jatidiri saya sendiri, dikurniakan seorang ayah mertua yang menerima diri saya seadanya...dan sangat bersyukur memiliki seorang suami yang banyak mengajar saya erti sebuah keluarga sakinah. Saya percaya bahawa Allah SWT menjadikan fitrah lelaki sebagai seorang pemimpin kerana sebagai bapa, amanah dan tanggungjawab ini sangat besar untuk digalaskan dibahu mereka. Sewajarnya seorang bapa menunaikan amanah Allah ini dengan mendidik anak menjadi anak-anak yang soleh dan solehah. Jadi, buangkan ego kita jauh-jauh demi membina keperibadian anak yang cemerlang dunia dan akhirat. InsyaAllah. 

Thanks for being such a special dad - so dependable and strong too...
Thanks for all the love you show, the happiness you bring...
Thanks BABAH for everything...

'SELAMAT HARI BAPA'

Like Father Like Daughter



Comments

Popular posts from this blog

Embrio Transfer (ET)

Ovum Pick Up (OPU)

My Journey to Baby Dust